10 INFORMACJI Z RYNKU TRANSPORTU NA KONIEC 2025 R.
TransportPiotr Fiszer
29 listopada, 2025
Ciekawostka dnia
„Płynny przepływ to droga do zysku i zadowolenia.” – motto zarządzania łańcuchem dostawPiotr Fiszer
29 listopada, 2025
Europejski i polski rynek transportowy kończy 2025 rok w warunkach narastającego napięcia między ożywieniem popytu a strukturalnymi problemami branży. Poniżej przedstawiamy kluczowe wydarzenia i trendy, które definiują obecną sytuację sektora TSL.
Wzrost liczby frachtów przy malejącej podaży przewoźników
Zgodnie z danymi Barometru Transportowego TIMOCOM, liczba ofert frachtów w Europie wzrosła o 25% rok do roku w trzecim kwartale 2025. Jednocześnie aktywność po stronie przewoźników systematycznie spada – na wielu trasach dostępność floty zmniejszyła się o około 5%. Na giełdzie Trans.eu odnotowano wzrost popytu na aż 14 z 16 analizowanych tras europejskich, jednak coraz mniej firm jest w stanie realizować przewozy. Polska i Europa Środkowo-Wschodnia – w tym Rumunia i Litwa – stały się kluczowymi graczami w alokacji przestrzeni ładunkowej.40ton+2
Rekordowe zadłużenie branży TSL w Polsce
Końcówka roku przyniosła alarmujące dane finansowe – zadłużenie polskich firm TSL osiągnęło 1,64 mld zł, co oznacza wzrost o 209 mln zł w porównaniu z 2024 rokiem. Liczba zadłużonych podmiotów wyniosła 32,1 tys., a średni dług pojedynczej firmy wzrósł do 50,9 tys. zł. Według Polskiego Instytutu Transportu Drogowego co ósmej firmie w branży grozi niewypłacalność. Największe zaległości koncentrują się na Mazowszu (333,4 mln zł), Śląsku (215,4 mln zł) oraz w Wielkopolsce (214,6 mln zł).bankier+1
Kryzys kadrowy – Europa może potrzebować 2 mln kierowców
Deficyt kierowców zawodowych pozostaje najpoważniejszym wyzwaniem strukturalnym branży. W 2024 roku w Europie brakowało już 426 tys. kierowców, a prognozy IRU wskazują, że do 2028 roku liczba nieobsadzonych stanowisk przekroczy 745 tys.. Średnia wieku europejskiego kierowcy to 47 lat, a ponad 30% pracowników ma więcej niż 55 lat – oznacza to, że w ciągu dekady na emeryturę przejdzie 3,4 mln osób. Szczególnie niepokojący jest brak młodych kierowców – osoby poniżej 25. roku życia stanowią zaledwie 3-6% kadry.cargonews+1
Konsekwencje Pakietu Mobilności dla przewoźników
Przepisy unijne zaczynają wywierać realny wpływ na funkcjonowanie firm transportowych. Od 2025 roku obowiązują nowe stawki minimalne – w Niemczech wynoszą one 12,82 euro za godzinę. Kluczowe zmiany obejmują obowiązkowy powrót kierowcy do bazy co 4 tygodnie, zakaz odbywania regularnego odpoczynku w kabinie oraz wymóg wyposażenia pojazdów w tachografy nowej generacji od sierpnia 2025. Przewoźnicy z Polski i krajów bałtyckich szczególnie odczuwają presję kosztową wynikającą z konieczności reorganizacji tras i zapewnienia odpowiednich warunków socjalnych kierowcom.rozliczenie-kierowcy+2
Wzrost stawek transportowych – niewystarczający dla rentowności
Ceny transportu na europejskich trasach wzrosły rok do roku nawet o kilkanaście procent, jednak dla wielu przewoźników jest to wciąż za mało, by osiągnąć rentowność. Średnie stawki ofertowe na rynku spot w Europie wahały się od 1,43 do 1,67 euro za kilometr. Na trasie Polska–Niemcy stawka dla standardowego zestawu wynosi około 2 euro za km. Rentowność sprzedaży w branży TSL spadła w 2024 roku do zaledwie 2,7%.cargoon+3
Polska wyjątkiem na tle europejskiej stagnacji gospodarczej
Podczas gdy większość europejskich gospodarek notowała słabe wyniki – w tym Niemcy ze spadkiem PKB – Polska osiągnęła wzrost na poziomie 3,7% rok do roku. Produkcja usług transportowych i magazynowych rośnie nieprzerwanie od kwietnia 2024, z najnowszymi danymi wskazującymi wzrost o 5,5%. Wskaźnik koniunktury w branży transportowej w październiku 2025 wyniósł -2%, co jest lepszym wynikiem niż -4,1% rok wcześniej. Polska kolej przetransportowała we wrześniu 18,6 mln ton ładunków, notując wzrost o 3,4%.logistyka+2
Presja dekarbonizacyjna i rosnące koszty środowiskowe
Unijne cele redukcji emisji CO₂ o 90% do 2050 roku stawiają przed transportem bezprecedensowe wyzwania. Niemcy podniosły opłaty drogowe uwzględniające emisję CO₂ – stawka dla ciągnika Euro 6 wzrosła z 0,19 do 0,348 euro za km. Jednocześnie prognozowany udział pojazdów elektrycznych na rynku UE w 2025 roku został skorygowany z 27% do zaledwie 21%. Pełna dekarbonizacja floty pojazdów ciężkich ma kosztować nawet 783 mld euro do 2050 roku.pwc+3
Dynamiczny rozwój e-commerce napędza sektor
Polski rynek e-commerce wzrósł o 8% w 2024 roku, a udział handlu internetowego w rynku detalicznym ma osiągnąć 15% do 2028 roku. Szczególnie dynamicznie rozwija się segment q-commerce, czyli ultra-szybkich dostaw realizowanych w ciągu 10-30 minut. Marketplace'y i usługi fulfillment odnotowują wzrosty na poziomie 10-15% rocznie. Polska umacnia swoją pozycję jako hub logistyczny Europy Środkowo-Wschodniej, oferując atrakcyjne warunki dla cross-border e-commerce.trade+1
Intensywne kontrole drogowe w całej Europie
W dniach 17-23 listopada 2025 przeprowadzono operację ROADPOL „Truck & Bus", obejmującą kilkadziesiąt krajów europejskich. Kontrole koncentrowały się na stanie technicznym pojazdów, przestrzeganiu czasu jazdy i odpoczynku oraz poprawności dokumentacji. Statystyki z poprzednich akcji pokazują, że prawie co trzeci kontrolowany pojazd wykazuje naruszenia przepisów. Szczególną uwagę zwracano na manipulacje tachografami, przeciążenia i naruszenia regulacji ADR.cargonews
Prognozy na przyszłość – ostrożny optymizm
Mimo trudności, raport „European Road Freight Transport 2025" prognozuje dwuprocentowy wzrost aktywności w drogowym transporcie towarowym. Subindeks klimatu koniunktury w sektorze TSL osiągnął 53 punkty, co wskazuje na przekroczenie progu rozwoju. Coraz więcej firm spodziewa się wzrostu sprzedaży – odsetek ten wzrósł z 16% na początku roku do 24% w drugim kwartale. Eksperci podkreślają jednak, że wygrywać będą przedsiębiorstwa łączące elastyczne zarządzanie z wykorzystaniem danych rynkowych i inwestycjami w multimodalność oraz zielone technologie.evexlog+4
https://40ton.net/tsl-w-gore-dynamiczne-zmiany-na-rynku-spot-i-prognozy-na-koniec-roku/
https://evexlog.com/transport/polski-rynek-transportowy-w-ii-kwartale-2025-nasza-analiza/
https://cargoon.eu/pl/spolecznosc/blog/digitalizacja/transport-drogowy-w-europie-2025-frachtow-przybywa-przewoznikow-ubywa-branza-szuka-nowego-kierunku/
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Zadluzenie-branzy-TSL-wzroslo-Co-8-firmie-w-branzy-grozi-niewyplacalnosc-9016193.html
https://nowydostawczy.pl/strefa-wiedzy/branza-tsl-kryzys-i-rekordowe-zadluzenie-podsumowanie-2025
https://cargonews.eu/analizy/gdzie-wszyscy-w-europie-krytycznie-brakuje-kierowcow-ciezarowek/
https://inwestycje.pl/biznes/potrzebne-wsparcie-dla-przyszlych-kierowcow-zawodowych-np-tansze-kursy/
https://rozliczenie-kierowcy.pl/blog/pakiet-mobilnosci-2025-nowe-regulacje-i-ich-wplyw-na-transport-drogowy
https://www.eurowag.com/pl/blog/pakiet-mobilnosci-2025---kluczowe-zmiany-i-ich-wplyw-na-przewoznikow
https://cargonews.eu/aktualia-pl/pakiet-mobilnosci-dzisiaj-realne-konsekwencje-dla-przewoznikow-z-polski-i-litwy/
https://gptrans.pl/transport-24t-cena-za-km/
https://truck-van.pl/rynek/branza-tsl-na-ostrym-zakrecie-dlug-rosnie-perspektywy-niepewne/
https://www.logistyka.net.pl/aktualnosci/item/96278-transport-drogowy-w-europie-2025-szuka-nowego-kierunku
https://pfr.pl/artykul/rynek-transportu-w-polsce-i-na-swiecie-listopad-2025-r
https://logistica.pl/jakie-wyzwania-stoja-przed-logistyka-transportu-w-2025-roku-polska-perspektywa/
https://www.pwc.pl/pl/publikacje/dekarbonizacja-transportu-w-ue.html
https://okiemtruckera.pl/blog/koszt-transportu-tir-za-1-km/
https://elektromobilni.pl/ue-dekarbonizacja-transportu-drogowego-zagrozona/
https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/dekarbonizacja-transportu-drogowego-pojazdy-ciezkie-transport-and-environment-16212.html
https://www.trade.gov.pl/wiedza/era-zmian-w-e-commerce-to-nowe-wyzwania-dla-logistyki-2/
https://nowoczesny-przemysl.pl/wyzwania-e-commerce-marketplace-i-logistyki/
https://cargonews.eu/inne/transport-europy-pod-presja-kontrole-ostrzejsze-przepisy-surowsze-ryzyka-blizej/
https://truckfocus.pl/nowosci/78486/juz-wkrotce-w-europie-moze-zabraknac-kierowcow-zawodowych-z-czego-wynika-deficyt
https://www.shiphub.pl/koszt-transportu-2025/
https://polskamorska.pl/2025/06/20/ceny-frachtow-ida-w-gore-co-dzieje-sie-na-swiatowym-rynku-kontenerowym/
https://trans.info/pl/stawki-transportowe-w-polsce-2025-438481
https://spnlogistics.pl/cena-za-transport-morski-w-2024-roku/
https://www.samar.pl/wiadomosci/transport-tsl-w-polsce-2025-zadluzenie-spadek-przewozow-2025
https://pitd.org.pl/pl/reports/kwartalny-raport-3-2025
https://intermodalnews.pl/2025/06/20/raport-stawki-frachtu-w-transporcie-drogowym-nieuchronnie-wzrosna/
https://esgtrends.pl/transport-drogowy-w-europie-wchodzi-w-ere-technologii-dekarbonizacji-i-twardych-danych-esg/
https://ssgk.stat.gov.pl/Transport.html
https://www.dsv.com/pl-pl/nasze-doswiadczenia/kwartalna-aktualizacja-rynku-transportu-drogowego/aktualizacja-z-sierpnia-2025-r
https://cargomove.pl/fracht-morski-2025-jak-zmieniaja-sie-ceny-terminy-i-regulacje/
https://firetms.com/pl/blog/rynek-transportowy-2025
https://trans.info/pl/transport-w-europie-w-2025-r-dane-ktore-musi-znac-cala-branza-412136
https://transinfo.pl/infobus/w-europie-brakuje-ponad-500-tys-kierowcow-zawodowych-remedium-obnizenie-wieku/
https://truckbiznes.pl/deficyt-kierowcow-w-europie-moze-siegnac-745-tys-wakatow/
https://star.edu.pl/pakiet-mobilnosci
https://gemius.com/documents/81/RAPORT_E-COMMERCE_2025.pdf
https://www.logistyka.net.pl/aktualnosci/item/96790-polski-e-commerce-na-fali-wznoszacej
https://evotax.pl/pl/blog/zjazd-kierowcy-na-baze-nowe-zasady/
https://ewp.pl/ai-social-commerce-i-logistyka-zmieniaja-zasady-gry-w-e-commerce-eksperci-o-najswiezszych-danych/
https://kaes-logistics.pl/pl/blog/co-dla-branzy-oznacza-deficyt-kierowcow-zawodowych/
https://tachospeed.pl/blog/pakiet-mobilnosci-wszystko-co-musisz-wiedziec/
https://www.przelewy24.pl/blog/handel-transgraniczny-ecommerce-poradnik-2026
https://www.samar.pl/wiadomosci/braki-kadrowe-w-branzy-transportowej-2025
https://ewicenter.pl/blog/youtube/wyzszy-zus-kierowcow-oraz-stawki-minimalne-w-pakiecie-mobilnosci-na-2025-rok/
https://www.eurowag.com/pl/blog/zmiany-w-stawkach-oplat-drogowych-w-2025-r---wszystko-co-musisz-wiedziec
https://klimatycznabazawiedzy.org/raport/state-of-european-transport-2025/
https://kadry.infor.pl/kadry/wynagrodzenia/podroze_sluzbowe/6584467,kilometrowka-2025-jaka-jest-stawka-za-km-podrozy-prywatnym-samochodem.html
https://builderpolska.pl/2025/11/19/raport-dekarbonizacja-transportu-w-ue/
https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/10575359,ogolne-zadluzenie-spada-ale-polski-transport-drogowy-ma-coraz-wieksze.html
https://tachospeed.pl/blog/transport-miedzynarodowy-stawki-w-2025/
https://transport-manager.pl/artykuly/transportowe-diamenty-w-czasach-walki-o-przetrwanie
https://krd.pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/2025/transport-w-kryzysowej-luce-%E2%80%93-rosnie-zadluzenie-m
http://kongresmove.pl/pl/aktualnosci/dekarbonizacja-polskiego-transportu-ciezkiego-wyscig-o-utrzymanie-lidera-europy/